Lading hulpgoederen, januari 2021

Eerste en buitengewone lading met hulpgoederen op 7 januari 2021

In december 2020 werden we, door bemiddeling van mevr. Blanche Van Damme, blij verrast met een mooi aanbod aan ziekenhuismateriaal, geschonken door de Zusters Augustinessen van Maria Middelares in Antwerpen.


Om enig idee te krijgen van de inhoud en het volume van de geschonken hulpgoederen zijn Maria Bettens en Eric De Meyere met mij ter plaatse gaan kijken. We kregen ziekenhuisbedden, ziekenhuiszetels, nachttafels, lakens, dekens, enz. plus nog ander klein meubilair, te veel om op te noemen, allemaal in zeer goede staat en super nuttig voor Oekraïne.  Alleen de organisatie van het vervoer werd geen eenvoudige opdracht. Alles diende op relatief korte termijn in de moeilijkste periode van het jaar te gebeuren, meer bepaald op 7 januari. 

Precies op deze datum viert iedereen in Oekraïne ‘kerstmis’.  Zij doen dit niet op 25 december zoals wij, doch bij het feest van ‘De Openbaring’.  Onze contactpersoon in Oekraïne, Tania Karpeniuk, slaagde er gelukkig in een chauffeur met vrachtwagen (weliswaar geen dubbele zoals we gewend zijn) met een capaciteit van 100 m³ te regelen.

Er werden twee oplaadplaatsen gepland, de eerste in de Harmoniestraat in Antwerpen voor het gekregen ziekenhuismateriaal, en de tweede, daags nadien, op de parking vóór hangar 42, om de overgebleven ruimten op te vullen.

Op donderdagochtend, om 7 u., tekenden zowel de Oekraïense chauffeur als Johan Segers en ik present in Antwerpen. Johan stond in voor de inventarisatie van de inhoud van de lading. In een recordtempo van 3.u. 30   werd alles geladen in de Harmoniestraat. De ‘verhuisgroep’ van de firma VIO leverde een prachtige prestatie. (Het gewicht van een ziekenhuisbed met motor mag niet onderschat worden, zeker niet wanneer er geen moderne laadapparatuur beschikbaar is.)

Op donderdagmiddag bleek de camion al voor meer dan 90 % gevuld. Slechts nog een aantal bananendozen, aangebracht in de namiddag door Louis Van Eester, geholpen door Bart Baeten, en met de medewerking van de Oekraïense chauffeur, maakten dat de klus op één dag geklaard was. 

Zo kon de chauffeur op vrijdag, vol geladen zoals altijd, vertrekken richting Oekraïne, meer bepaald Novovolynsk. Rekening houdend met de grote afstand, het noodzakelijke oponthoud aan de grensovergangen of douaneposten en de verplichte rustpauzes voor de chauffeur, is alles supersnel gelukt. 

Tot onze grote verrassing ontvingen we op maandagnamiddag, 11 januari, het goede nieuws dat de camion al gelost was, met de nodige illustratie erbij.

Desondanks heeft deze lading voor ons, als coördinator van het geheel, toch gezorgd voor onverwachte supplementaire problemen, gepaard gaande met sterke stressmomenten, welke dankzij de speciale hulp van H. Jozef snel werden opgelost. Organisatorisch gezien is het de moeilijkste lading geweest van heel mijn vrijwillige ‘OPE- verhuiscarrière’! Maar einde goed, alles goed! En een zeer oprechte dank aan de schenksters van deze erg waardevolle hulpgoederen en aan de vele gedienstige betrokkenen bij deze ‘bijzondere verhuis’!